Kennis Centrum
colofon colofon bestuur contact sitemap 

  Vakpers    ADCN    digitale gids    eigen publicaties    artikelen    bibliotheek / archieven    links  

Dolf Hell

Henk van Gelder

Kees Schiferli

Hans Knot

Annette Brattinga

William Graatsma

Introductie

Op deze paginaís vind je eerder gepubliceerde, korte artikelen over oude en recente reclamegeschiedenis Ze zijn geschreven door de journalisten Dolf Hell, Kees Schiferli Henk van Gelder en door Hans Knot. De artikelen van Dolf Hell gaan over 75 jaar Genootschap vooor de Reclame en Schiferli schrijft over klassiek geworden tv-commercials, Henk van Gelder maakte een keuze uit zijn columns voor het NRC Handelsblad. Hans Knot verhaalt over de begintijd van de Nederlandse radio-en televisiereclame via Radio Luxembourg en zeezenders als Radio Veronica en Radio Caroline. Annette Brattinga - Aeneae Venema en William Pars Graatsma schrijven respectievelijk over herinneringen vŗn en herinneringen ŠŠn grafisch ontwerper en drukker Pieter Brattinga.

 

Dolf Hell                                                                                                                                       In 2002 bestond het Genootschap voor Reclame 75 jaar. Journalist Dolf Hell dook in de archieven en bracht in een serie van twaalf columns de GvR-geschiedenis tot leven. Als inmiddels gepensioneerd adjuncthoofdredacteur van het reclamevakblad Adformatie is hij als geen ander thuis in deze materie. Met dank aan hem en aan het GvR kunnen de columns nu op deze plek worden geraadpleegd, inclusief de illustraties die Hell bij zijn verhalen zocht. In onze webbibliotheek vind je overigens de complete inventaris van het historisch archief van het GvR. Dat archief wordt bewaard in het Internationaal Instituut Sociale Geschiedenis te Amsterdam.

 

Henk van Gelder

Journalist en auteur Henk van Gelder schrijft al jaren regelmatig over reclame. In 1996 publiceerde hij De rokende schoorsteen. Schrijvers in de reclame (Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam).

Tussen 1997 en 2002 had van Gelder op de mediapagina van het NRC Handelsblad een wekelijke rubriek waarin hij aandacht besteedde aan ontwikkelingen in de reclame. In januari 2002 besloot de krant de mediapagina in te krimpen en werd de rubriek beŽindigd. Op verzoek van het ReclameArsenaal maakte van Gelder voor deze website een selectie van zijn artikelen. Het gaat om 51 bijdragen.

 

Kees Schiferli

In maart 1999 verscheen een speciale uitgave van de Stichting Ether Reclame met 25 artikelen, getiteld Campagneklassiekers vanaf 1973 uit Adformatie. De journalist Kees Schiferli schreef deze serie voor het vakblad Adformatie, dat in 1998 vijfentwintig jaar bestond. De artikelen beschrijven de ontstaansgeschiedenis van spraakmakende campagnes uit de periode 1973-1998. Op verzoek van het ReclameArsenaal stelden Schiferli en Adformatie de teksten voor deze website beschikbaar.

 

Hans Knot

Sinds 1998 publiceert Hans Knot in het on-line tijdschrift Soundscapes (www.soundscapes.info) artikelen over de geschiedenis van commerciŽle (zee)zenders zoals Radio Luxembourg, Radio Veronica, Radio Caroline enz. Ook schreef hij over de moeizame invoering in de jaren zestig van radio- en televisiereclame in Nederland en over de perikelen rond het eerste Nederlandse commerciŽle televisiestation, de Reclame Exploitatie Maatschappij (REM-eiland).

Hans Knot werkte in die tijd zelf als freelancer incidenteel bij enkele van deze radiostations. Al snel begon hij met de aanleg van een inmiddels zeer omvangrijk media-archief en bouwde hij er grote kennis over op. Met dank aan hem en Soundscapes staat nu op deze site een selectie van zijn verhalen over de opkomst van de Nederlandse radio- en televisiereclame.

Voor meer informatie over dit thema zie ook twee recente publicaties van reclamehistoricus Wilbert Schreurs: Leuker kunnen we Ďt niet maken. Televisie- en radioreclame 1965-2005 en Moet je luisteren (over radioreclame).

 

Annette Brattinga -Aeneae Venema                                                

Annette Brattinga - Aeneae Venema (1942- ) werd in 1975 de echtgenote van Pieter Brattinga en moeder van hun dochters Anne Suzanne (1977) en Maartje (1979). Vanuit haar muzikale achtergrond nam zij in 1990 het initiatief tot de oprichting van de Internationale Stichting Masterclass Apeldoorn. In 1996 tekende ze twee van de vele verhalen uit Brattinga's rijke geschiedenis op. Het eerste is een herinnering aan de totstandkoming in 1956 van het kwadraatblad De klokken van Chagall waarin de destijds 69-jarige kunstenaar een prominente rol speelt. Het tweede bericht over hoe het oude ambacht van steendrukken tot op de dag van vandaag door het drukkersgeslacht Brattinga is behouden.

 

William Pars Graatsma                                                                                                  Ontwerper, docent en auteur Willem Pars Graatsma (1925- ) was goed bevriend met Pieter Brattinga. Een deel van de tijd van de door Brattinga in steendrukkerij de Jong & Co. te Hilversum georganiseerde 'kantine-exposities' maakte hij ten volle mee. En ook de daarop volgende periode, beginnend in 1972, waarin Brattinga aan de Prinsengracht in Amsterdam met verve zijn Print Gallery runde. En er twintig jaar lang jaarlijks drie exposities organiseerde. In mei 2000 bezocht Graatsma zijn vriend. In het hier gepubliceerde verhaal doet hij daarvan verslag, vermengd met herinneringen aan een gedenkwaardige tijd.

 

Reclame Arsenaal