Het ReclameArsenaal heeft in 2009 de reclamevakpers vanaf 1911 t/m 1983, bestaande uit meer dan 95.000 paginas, geconserveerd en digitaal toegankelijk gemaakt op haar website.
Dit omvangrijke project is in december 2009 voltooid en werd gerealiseerd met financiële steun van Metamorfoze*) en het Graphic Design Museum in Breda. De collectie omvat 15 afgesloten titels van reclamevakbladen (en dus zónder het in 1972 opgerichte en nog bestaande vakblad Adformatie).
Er is heel wat te lezen. Bijvoorbeeld dat al in het begin van de jaren dertig de komst naar Nederland van tv-reclame werd voorspeld, maar dat er in de jaren vijftig van de vorige eeuw politieke discussies woedden over de vraag of radio en tv wel geschikt was voor het publiek.
In de unieke collectie zit o.a het eerste Nederlandse reclamevakblad De Ark, dat in 1910 enkele maanden verscheen, maar ook acht jaargangen van het vrijwel verloren gewaande periodiek Het Advertentiebureau, het orgaan van de in 1912 opgerichte, en nog steeds bestaande belangrijkste brancheorganisatie VEA. In de jaargangen uit de twintiger en dertiger jaren staat werk van bekende kunstenaars en ontwerpers als Jac. Jongert, Vilmos Huszar, Piet Zwart, Paul Schuitema, Louis Kalff, N.P. de Koo, Machiel Wilmink en Job Denijs.
“De collectie bevat zeldzame en kwetsbare uitgaven met tal van beschouwingen, discussies,recensies en nieuws en prachtige omslagen gemaakt door bekende kunstenaars en ontwerpers. Binnenin zijn dikwijls fraaie voorbeelden van bijzonder reclamedrukwerk gestoken,” zegt Pim Reinders, coördinator van het ReclameArsenaal en leider van het project.
De originele uitgaven worden, net als de rest van de collecties van het ReclameArsenaal, bewaard in het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis te Amsterdam.
*)Metamorfoze is het Nationaal Programma voor het behoud van het Papieren Erfgoed, een samenwerkingsverband tussen de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief.