NRC Handelsblad van 04-01-2000 Pagina 21
Dit is nog niet eerder vertoond op de Nederlandse televisie: de live-studio commercial. In zijn nieuwe Veronica-show Televisione di Rolfo, waarvan morgenavond de eerste aflevering wordt uitgezonden, wandelt presentator Rolf Wouters over de studiovloer van het ene setje naar het andere en maakt aldaar reclame voor Nescafè. En ook in de volgende zeven afleveringen komt dit merk telkens aan bod. Het idee, door Wouters zelf geopperd, is gebaseerd op een verschijnsel dat in Italiaanse tv-shows al gemeengoed is.,,De mediawet zit in Itali’ heel anders in elkaar dan bij ons,” zegt hij. ,,Het is daar geoorloofd dat een presentator door een sponsor wordt omgekocht om rechtstreeks reclame te maken. Bij ons mag dat niet, maar omdat de shows zich helemaal in Italiaanse sfeer afspelen, hebben wij naar een manier gezocht om toch in diezelfde sfeer te blijven. Ik ga, als het ware, in de commercial break een kopje koffie drinken en daar iets over zeggen. Het is in feite dus een reclameblok, met een pingeltje, maar het loopt allemaal redelijk naadloos door.”
Wouters, die Televisione di Rolfo maakt met zijn eigen productiemaatschappij RedForest, is pas een week v–r de opnamen begonnen met het zoeken naar een adverteerder die mee wilde doen. IP, de reguliere verkooporganisatie van de HMG-zenders, slaagde er niet tijdig in een gegadigde te vinden. ,,Je hebt er als bedrijf ook lef voor nodig”, beaamt de programmamaker. ,,In feite geef je de presentator de vrije hand om een minuut over jouw merk te vullen. Met een echt script lukt het niet. Het moet een beetje uit de losse pols blijven.”
Het contact met de Nederlandse vestiging van Nestlè, de fabrikant van Nescafè, is gelegd door Renè Boender, directielid van het Amsterdamse reclamebureau BBCW. ,,De live-studio commercial zal niet de plaats innemen van de normale reclame maar het is heel verrassend en heel geestig,” belooft hij. ,,Je loopt als het ware middenin de show een reclameblok binnen. Ik zie het als een verrijking van de reclamemogelijkheden. Maar niet elk bedrijf zal er voldoende moed voor hebben. Het is iets voor adverteerders die ballen in hun broek hebben.”
De vraag is alleen nog of het ook wettelijk is toegestaan zo weinig afstand tussen programma en reclame te bewaren. Het eveneens door Rolf Wouters gepresenteerde Big Brother is immers al door het Commissariaat voor de Media op de vingers getikt omdat er bier, boeken, hamburgers en pizza’s herkenbaar in beeld werden gebracht en aangeprezen. ,,Dat doet Veronica met het oogmerk reclame te maken”, aldus de uitspraak.
Impliciet heeft producent John de Mol ook toegegeven dat er voor de `pizza-structuur’ door een bedrijf geld op tafel is gelegd. Volgende week vindt een hoorzitting plaats waarop Veronica zich kan verdedigen tegen het oordeel van het Commissariaat. Als het weerwoord niet overtuigend genoeg is, krijgt de zender een boete van minstens 80.000 gulden opgelegd.
Over de reclame-intermezzi in Televisione di Rolfo zegt een woordvoerder van het Commissariaat desgevraagd ,,dat wij op voorhand geen uitspraken kunnen doen over de vraag of iets geoorloofd is of niet”. Elke uitzending wordt getoetst aan de wettelijke eis dat reclame `als zodanig herkenbaar en duidelijk onderscheiden van de andere programma-onderdelen’ moet zijn. ,,We zullen deze opzet dus zeker bekijken”, luidt het commentaar. Wouters, die zijn carrière dertien jaar geleden begon als creative director bij een klein reclamebureau in Den Haag, laat echter weten dat hij geen moeilijkheden verwacht. ,,We hebben het uiteraard zodanig in elkaar gezet, dat het niet in strijd met de mediawet is,” zegt hij. ,,Maar het is wel nieuw voor de Nederlandse televisie.”