NRC Handelsblad van 15-08-2000 Pagina 17
,,Stroomstoring of niet,” zei Viola Holt gistermiddag aan het slot van haar eerste Spott-uitzending, ,,maar u hebt de Nederlandse gezelligheid weer terug op de televisie.” De zo van haar eigen uitstraling overtuigde presentatrice verschijnt voortaan elke middag op RTL4, ruim drie kwartier rechtstreeks uit een als zwarte markt ingerichte tv-studio in Almere. Door een stroomstoring kon de eerste uitzending echter pas na tien minuten beginnen, waarna de rest op een holletje moest worden afgewerkt. ,,U begrijpt, het is een chaos van een programma,” merkte Viola halverwege dan ook op.Maar is Spott eigenlijk wel een programma? De titel; en ook iedere tweede zin van de presentatrice; verwijst naar de internet-site www.spott.nl, die eerder dit jaar werd opgezet door de tijdschriftenuitgeverij VNU, de krantenuitgever PCM en het tv-consortium HMG, eigenaar van RTL. Gezamenlijk hebben ze alleen voor dit jaar al 25 miljoen gulden op tafel gelegd om de site te ontwikkelen. De basis bestaat uit rubrieksadvertenties. VNU en PCM hebben ervaring op deze markt. HMG niet, maar die levert de dagelijkse tv-uitzending om, zoals dat in reclamejargon heet, rumour around the brand te cre’ren. Hoe bekender het merk Spott wordt, hoe meer mensen er advertenties willen plaatsen voor hun nieuwe en tweedehands spullen, en hoe meer mensen die advertenties vervolgens zullen raadplegen. ,,Ons tv-programma vormt de etalage voor de internet-site en zal het gebruik ervan aanjagen”, zei HMG-directeur Dick van de Graaf in april, toen het plan werd gelanceerd. En het eerste dat Viola Holt te doen staat, is kennelijk het wegnemen van de reserves die binnen haar doelgroep nog jegens internet bestaan. Ze houdt er maar niet over op. ,,Daar hoeft u helemaal niet bang voor te zijn, dat gaat allemaal heel leuk worden.” Even later: ,,U hoeft helemaal niet bang te zijn voor internet.” Nog weer later: ,,En dat 24 uur per dag. Want u kunt internet gewoon aanzetten als u niet kunt slapen natuurlijk.” Enzovoorts. Maar erg overtuigend was de tv-vertaling gisteren nog niet. Zo’n praatje over wat de damesbladen deze week te bieden hebben, is vast en zeker ingefluisterd door mede-investeerder VNU, maar heeft met de site niets te maken. Een gesprekje met een verzamelaar, die verder niets te koop vraagt of aanbiedt, evenmin. En het telefoonspelletje ook niet. ,,Waar woont de mosselman? U hebt vier mogelijkheden: Leeuwarden, Rotterdam, Vlissingen of Scheveningen.” Verder moest Spott aantonen hoe makkelijk op de site iets te vinden is. In de studio zat een man die de klassieke kinderfilm De rode ballon zocht. De titel werd ingetikt op internet; niet op de Spott-site, maar op het zoekprogramma van MSN. Ja, daar stond hij. De rest van de speurtocht voltrok zich echter op geheel traditionele wijze. Eerst zagen we een verslaggeefster op bezoek in de Cultvideotheek in Amsterdam. Nee, die had deze film niet, vraag het eens aan Jac Goderie, die weet alles van film. Nee, zei Goderie, probeer het Filmmuseum. Nee, zei het Filmmuseum, maar hier is het adres van de distributeur. En die had hem. Daar kwam het internet dus niet aan te pas. Veel pijnlijker was evenwel het moment waarop mede-presentator Sander Janson zou demonstreren hoe toegankelijk www.spott.nl is. Hij riep de openingspagina op en klikte, bij wijze van voorbeeld, op het woord `huizen’. Kijk, nu komt er een zandlopertje in beeld.,,Ja, u moet wel een klein beetje geduld hebben, dat ziet u wel.” Het duurde en duurde, en er gebeurde niets. Toen gaf Janson het op en keerde snel terug naar zijn spelletje. Later bracht hij hooguit nog wat onnavolgbare kromtaal te berde: ,,Blijf nog even kijken, want er komen nog een paar zeer belangrijke onderwerpen voor u in petto.” Op de demonstratie kwam hij niet meer terug. In de hoogste echelons van VNU, PCM en HMG moet op dat ogenblik het tandgeknars oorverdovend zijn geweest.